onsdag 20. oktober 2010

Én sirkel sluttet!

På tide å innrømme overfor leserne at jeg ikke bare har en gmail-, men også en hotmail-konto. Den var kjekk å ha da jeg i hast måtte berge mail fra en studentkonto & seinere, når jeg politisk korrekt opprettet min gmail-konto, å beholde en del brevveksling på førstnevnte, for ikke å miste oversikten fullstendig på sistnevnte. Dessuten: jeg ble invitert av et FFU(Fellesaksjonen For Ulv)-medlem til å bli "venn" på Live Space & dette førte til at jeg så smått kom i gang med blogging, om aldri så uregelmessig.

Takket være hotmail-kontoen ble jeg 13.10 imidlertid opplyst om følgende: "
Det kommer til å skje store endringer med Windows Live Spaces-kontoen din. Disse vil ha konsekvenser for deg, og det er viktig at du velger et alternativ som passer for deg. Det er med stor glede vi kan fortelle at vi nå samarbeider med en ledende og nyskapende bloggtjeneste, WordPress.com, om å tilby en bedre bloggeopplevelse. Vi kan hjelpe deg med å overføre den eksisterende bloggen din på Windows Live Spaces til WordPress.com, eller du kan laste den ned og lagre den for senere bruk. Vi vil gjøre deg oppmerksom på at Windows Live Spaces stenges 16. mars 2011."

Her var det bare å hive seg rundt, hvilket allerede er gjort: rothauet Gamle Gaupe kunne ellers ha glemt det & som den oppmerksomme allerede har oppdaget: de tidligere bloggene mine finnes nå på http://gamlegaupe.wordpress.com/ . For "selvsagt" fant jeg en vakker dag (denne våren) ut at det var på tide å fullføre konverteringen til korrektheten & begynne å blogge på blogspot i steden for på Live Space. Da var allerede de mest korrekte i ferd med å emigrere til Wordpress, bl.a. den utmerkede Juan Cole, som skriver saklig & informativt om Midt-Østen-problematikken. & han var ikke aleine: min siste bloggeroppdagelse, som nå også er behørig plassert i feltet til høyre, http://desertpeace.wordpress.com/ en sympatisk person (les: en jeg er mye enig med), skriver bl.a. om seg selv: "DesertPeace originally started out at Blogspot in October 2005. Because of continual technical difficulties it was moved to WordPress in January of 2008…. all archives were moved as well."

Men jeg tror ikke helt på ham her: det var for mange som ham som emigrerte fra blogspot til wordpress på denne tida: Google-baserte blogspot begynte å få "riper i lakken" ettersom Google selv åpenlyst utvikler seg til et IKT-imperium, med solid oversikt over dine personopplysninger, med "business as ususal" som et stadig mer applikerbart slagord. Wordpress var fortsatt de åpne kildekodenerdenes uplettede havn. Men godt i gang med blogspot, orket jeg ikke følge dem: den personlige tilpasningen hadde tatt for lang tid & den tida ville vært bortkasta ved enda et bytte. Ikke det at jeg ikke er hyperkorrekt forøvrig: Open Office istedenfor Microsoft Office, Firefox i stedenfor Internet Explorer & jeg er tom. en av dem som holder meg unna Facebook mens jeg venter på den mer korrekte nyskapningen Diaspora i steden! Full pakke, bortsett fra den manglende overgangen til Wordpress!

& nå? Jeg tror jeg drøyer'n! Som dere ser, har jeg allerede tilpassa wordpress-bloggen littegranne, elegant - hva? Litt grå, istedenfor det grønnaktige, i tråd med at noen nettopp stjal min 88-modell-bil fra parkeringsplassen rett uttafor der jeg bor, den var grønn. Nå erstattet med en 99-modell i - gjett hvilken farge? Men jeg drøyer'n for det. Ikke bare fordi de som har vært enda mer korrekte enn meg nå har havna i fanget til selveste MS/Gates - sirkelen sluttet! Men også fordi MS-hotmail-osv...-folka finner på så mye rart. Én ting er at de så gjerne vil vite "når har du bursda'?" og nå også vil ha mobiltelefonnummeret mitt for lettere å få kontakt med meg - søtt! (Mens google-kontoen nå endelig begynner å trappe ned innblandingen i privatlivet, ved bl.a. å la meg koble reklamen av den "personlige tilpasningen") Neida, det er mer: de er ekstremt kreative i å fornye hotmailkontoen & det til de grader! For adressatene i hotmail kunne jeg gjøre personlige notater, som dukket opp i adressefeltet før forsendelse, men selvsagt uten å bli videresendt. Inntil nylig: en av mine kontakter hadde jeg rubrisert som "rævsleiker veddemålssviker" i troen på at dette ble mellom meg & meg forever, inntil jeg fikk denne beskjeden:
"Hei, morsomt "navn" du har på meg på e-post programmet ditt." & jeg måtte bare svare som sant var: "Visst. Windows Live/Hotmail.com har tydligvis omorganisert e-posttjenesten slik at personlige notater til de forskjellige e-poskontaktene nå følger med i adressefeltet fram til mottageren. Så nå fikk jeg greie på det."

Så jeg tror jeg lar Google ta seg av det meste i tida som kommer, au. Uansett er det umulig å klimpre med reine fingre på tastaturet, men å la seg herse med av MS/Gates i utide, hvis det kan unngås?




Ingen kommentarer: