lørdag 22. oktober 2011

Oss taiganere imellom



Godt en gang i blandt å kunne anbefale et teaterstykke fordi det nærmer seg sitt eget "grensesnitt". La meg først få gi ordet til forhåndsomtalen, som trigga meg:


Hva binder menneskene i granskauen sammen? Finnes det fellestrekk utenom blanksprit, tele og høye beinspark? Eller er også dette bare myter?

I prosjektet ”KAZAK” drar NONcompany bokstavelig talt ut i granskauen. Nærmere bestemt legger de ut pÃ¥ en ekspedisjon gjennom store deler av taigaen, det store barskogbeltet som dekker deler av Norge, nesten hele Sverige og Finland, og store deler av Russland, Alaska og Canada.

”KAZAK: ekspedisjonen” er den første av tre forestillinger som bygger pÃ¥ denne reisen og materialet som er samlet underveis. Forestillingen er iscenesatt som et ”foredrag” om fellestrekk mellom naboer og sannheten om skogens folk. I virkeligheten tar kompaniet for seg letingen etter tilhørighet og den forvirringen som kan oppstÃ¥ nÃ¥r man er midt i noe som er for stort til Ã¥ se omfanget av.


Forventningene var altså store & de ble innfridd. For jeg er selv en taiganer: vokst opp ved granskau sørøst i Norge & nå bor jeg i utkanten av den samme skauen lenger nord. Det er når jeg går inn i denne skauen at jeg føler meg hjemme. At jeg får pusta ut, tatt meg inn. Ville KAZAK klare å utdype & drøfte denne følelsen av tilhørighet & felles identitet med taiganere lenger øst? Visst klarte de det! Bl.a. gjennom å koble et kortintervu med ei russisk jente & en norsk gutt, sistnevnte: "Jeg forbinder skogen med bjørn, selv om vi nesten ikke har noen igjen her i Norge!" Flere bjørner lenger øst & en klokere måte å forholde seg til dem på, selv om det nå arrangeres stadig flere jaktekspedisjoner for rovdyrmordlystne nordmenn der borte.

Mens forestillingen pågikk, tenkte jeg: "Her ligger mye arbeid bak & nå prøver de å dra noen generaliseringer ut av materialet!" Bekreftelse under timelange samtaler med 3 av aktørene etterpå: de har en måneds ekspedisjon med den transsibirske jernbanen bak seg, med diverse avstikkere & gikk sånn opp i det at de til slutt drukna i det - slik det skal være når man begir seg inn på noe sånt. Deretter tilbake til Norge for å reorientere seg & reflektere.

De plukket opp mye som ikke kom med i forestillingen. Bl.a. om amerikanske selskapers rovhogst av altfor store flater, noe som vil frigjøre metangass, en større trussel for klimaet enn CO 2. Men ennå gjenstår 2 forestillinger med bearbeidelse av materialet & uansett kan man ikke ta med "alt": man må fokusere for å få fram poenger framfor å la det flyte ut, si alt & dermed ingenting.

Når dette skrives & hvis dere rekker å lese det i tide: Forestillingen spilles siste gang på Teater Avantgarden søndag kl 19:00 & dere som bor i Bergen & Elverum må følge med, for etterhvert kommer den til dere! Blac Box i Oslo har derimot prestert å vende nesa i været for dette! Jeg foreslo alternativer for dem i den byen, som de kanskje følger opp - så dere olsoensere kan også være på tå hev - i tillegg til å gjøre en egeninnsats for å få sett den!

Ingen kommentarer: