søndag 26. juni 2011

Minutt for minutt - 2 ganger 7 dager i uka!

14.april la mitt alter ego ut dette på facebook:
Riksvei 1 redda! Fortsatt anløp alle plasser betyr mye for det lokale næringslivet & for "folk flest". Anbefaler å reise med den! Selv har jeg vært ombord Trondheim-Bergen & Bodø-Harstad-Tromsø. Begge uforglemmelige geografiske opplevelser - sitter i livet ut!
Kobling
www.rbnett.no
«Gode resultater, vekst i trafikk og framtidshåp preger Hurtigruten nå.»

& der & da tenkte jeg: "Vel, nå har jeg vist meg fram noe nerdete, men det d...er jeg i, for dette er jeg oppriktig glad for!" Lite visste jeg da at NRK denne juni måneden skulle sende den velfortjente suksessen "Hurtigruten minutt for minutt", så til de grader sett av det norske folk (2,8 millioner er over halvparten) & deretter så til de grader babla i stykker av den plaprende klassen. Det verste hittil: dette nasjonalistiske våset fra Klassekampens Bjørgulv Braanen. & utover det har jo "alle" spurt seg selv om hvorfor kreti & pleti på død & liv måtte vise seg fram med norske flagg til alle døgnets tider ved alle anløp? Vi fant fort ut: jo mindre plassene var, jo flere møtte opp, iallefall prosentvis! & i Kjøllefjord fikk vi den kontante beskjeden fra Lebesby kommunes steinvakre ordfører: "Vi feirer fordi Hurtigruta fortsetter med anløp nord- & sørover 7 dager i uka i alle havnene!" Men obs: var det ikke derfor undertegnede bare måtte legge ut en melding på facebook i april? Jo! Men forklaringen fyller ikke en spalte en gang! Men kort som den er, er det dette som gjelder: nå kan nordlendinger sjøsamer møringer planlegge næring & framtid for mange år framover - & antageligvis lengre enn det ;) Finnes det noen bedre grunn til overstadig herlig feiring? Nix! Gratulerer dere nydelige mennesker langs kysten!

Ingen kommentarer: