tirsdag 7. september 2010

...hvis historien som fortelles er viktig...

Fram til 21.11.10 har Trondheim Kunstmuseum som ligger i Bispegata mellom Nidarosdomen & Café 9 muser & åpent hver dag mellom 10 & 17, en retrospektiv utstilling med arbeidene til Per Kleiva. Han slo igjennom i 1971 med anti-Vietnamkrig-bilder på Høvikodden & på det tidspunktet var det vanskelig å skille kunstnerisk kvalitet fra politisk innhold. Kleiva har siden holdt fast på det innholdsmessige. I et intervju med Adresseavisens Kai Kristiansen 4.9.10 understreker han: "Bildet er bare et objekt - det er historien som fortelles som er viktig for meg." Samtidig understreker utstillingen selv følgende: den rent kunstneriske kvaliteten har vært der hele tiden & er der fortsatt.

Er dette den eneste måten å male/lage bilder på? Gamle Gaupe mener tydeligvis ikke dét, ettersom han denne sommeren har anbefalt 2 utstillinger med abstrakt kunst, f&f Per Formos utstilling på Kunstforeningen (Kunst/Om fargenes forbindelse med grått) hvor spillet mellom former & farger var mer enn nok for ham til å "gå bananas". "Veiene til Rom" - utviklingen av et holdbart kunstnerskap - er dermed flere. Begge balanserer på en felles knivsegg: fordi strategien er spissformulert, står & faller det hele på kvaliteten i det som produseres. Kriteriene for kvalitet? Iallefall håndverksmessig skikkelighet & en lesbar seriøsitet: det ligger et uuttalt "jeg bare få gjort dette, uansett f...!" i bånn av begges bilder, en grunnholdning som er så sterk at den trenger opp til overflaten.

På tide å la leseren få vurdere holdbarheten av denne drøftingen. Gamle Gaupe knipset vilt & heftig under åpningen & ser ingen grunn til å holde igjen på denne bloggen: dere som bor for langt unna Trondheim får dermed med dere noe & dere som har Kunstmuseet innen rimelig reiseavstand vil garantert reagere med "Disse bildene jeg bare se "live"!" istedenfor "Ja ja, nå har jeg sett dem, så nå slipper jeg å gå dit selv!" Om dere reagerer på det kronologiske kaoset, så er dette en bevisst strategi fra museets side, som understreker hvor bra Kleiva har vært hele veien.


Eit egg for Jan Erik Vold (2004)


Softly as in a morning sunrise (1965)


Kniv i vatn (1971)


Makulert (1980)


At hendene er våre eigne (1980)



Eg skulle så gjerne vore under huda di (1984)



Vinterbilete (1992)



Svart sol (2006)

Ingen kommentarer: