lørdag 22. oktober 2011

Oss taiganere imellom



Godt en gang i blandt å kunne anbefale et teaterstykke fordi det nærmer seg sitt eget "grensesnitt". La meg først få gi ordet til forhåndsomtalen, som trigga meg:


Hva binder menneskene i granskauen sammen? Finnes det fellestrekk utenom blanksprit, tele og høye beinspark? Eller er også dette bare myter?

I prosjektet ”KAZAK” drar NONcompany bokstavelig talt ut i granskauen. Nærmere bestemt legger de ut på en ekspedisjon gjennom store deler av taigaen, det store barskogbeltet som dekker deler av Norge, nesten hele Sverige og Finland, og store deler av Russland, Alaska og Canada.

”KAZAK: ekspedisjonen” er den første av tre forestillinger som bygger på denne reisen og materialet som er samlet underveis. Forestillingen er iscenesatt som et ”foredrag” om fellestrekk mellom naboer og sannheten om skogens folk. I virkeligheten tar kompaniet for seg letingen etter tilhørighet og den forvirringen som kan oppstå når man er midt i noe som er for stort til å se omfanget av.


Forventningene var altså store & de ble innfridd. For jeg er selv en taiganer: vokst opp ved granskau sørøst i Norge & nå bor jeg i utkanten av den samme skauen lenger nord. Det er når jeg går inn i denne skauen at jeg føler meg hjemme. At jeg får pusta ut, tatt meg inn. Ville KAZAK klare å utdype & drøfte denne følelsen av tilhørighet & felles identitet med taiganere lenger øst? Visst klarte de det! Bl.a. gjennom å koble et kortintervu med ei russisk jente & en norsk gutt, sistnevnte: "Jeg forbinder skogen med bjørn, selv om vi nesten ikke har noen igjen her i Norge!" Flere bjørner lenger øst & en klokere måte å forholde seg til dem på, selv om det nå arrangeres stadig flere jaktekspedisjoner for rovdyrmordlystne nordmenn der borte.

Mens forestillingen pågikk, tenkte jeg: "Her ligger mye arbeid bak & nå prøver de å dra noen generaliseringer ut av materialet!" Bekreftelse under timelange samtaler med 3 av aktørene etterpå: de har en måneds ekspedisjon med den transsibirske jernbanen bak seg, med diverse avstikkere & gikk sånn opp i det at de til slutt drukna i det - slik det skal være når man begir seg inn på noe sånt. Deretter tilbake til Norge for å reorientere seg & reflektere.

De plukket opp mye som ikke kom med i forestillingen. Bl.a. om amerikanske selskapers rovhogst av altfor store flater, noe som vil frigjøre metangass, en større trussel for klimaet enn CO 2. Men ennå gjenstår 2 forestillinger med bearbeidelse av materialet & uansett kan man ikke ta med "alt": man må fokusere for å få fram poenger framfor å la det flyte ut, si alt & dermed ingenting.

Når dette skrives & hvis dere rekker å lese det i tide: Forestillingen spilles siste gang på Teater Avantgarden søndag kl 19:00 & dere som bor i Bergen & Elverum må følge med, for etterhvert kommer den til dere! Blac Box i Oslo har derimot prestert å vende nesa i været for dette! Jeg foreslo alternativer for dem i den byen, som de kanskje følger opp - så dere olsoensere kan også være på tå hev - i tillegg til å gjøre en egeninnsats for å få sett den!

søndag 26. juni 2011

Minutt for minutt - 2 ganger 7 dager i uka!

14.april la mitt alter ego ut dette på facebook:
Riksvei 1 redda! Fortsatt anløp alle plasser betyr mye for det lokale næringslivet & for "folk flest". Anbefaler å reise med den! Selv har jeg vært ombord Trondheim-Bergen & Bodø-Harstad-Tromsø. Begge uforglemmelige geografiske opplevelser - sitter i livet ut!
Kobling
www.rbnett.no
«Gode resultater, vekst i trafikk og framtidshåp preger Hurtigruten nå.»

& der & da tenkte jeg: "Vel, nå har jeg vist meg fram noe nerdete, men det d...er jeg i, for dette er jeg oppriktig glad for!" Lite visste jeg da at NRK denne juni måneden skulle sende den velfortjente suksessen "Hurtigruten minutt for minutt", så til de grader sett av det norske folk (2,8 millioner er over halvparten) & deretter så til de grader babla i stykker av den plaprende klassen. Det verste hittil: dette nasjonalistiske våset fra Klassekampens Bjørgulv Braanen. & utover det har jo "alle" spurt seg selv om hvorfor kreti & pleti på død & liv måtte vise seg fram med norske flagg til alle døgnets tider ved alle anløp? Vi fant fort ut: jo mindre plassene var, jo flere møtte opp, iallefall prosentvis! & i Kjøllefjord fikk vi den kontante beskjeden fra Lebesby kommunes steinvakre ordfører: "Vi feirer fordi Hurtigruta fortsetter med anløp nord- & sørover 7 dager i uka i alle havnene!" Men obs: var det ikke derfor undertegnede bare måtte legge ut en melding på facebook i april? Jo! Men forklaringen fyller ikke en spalte en gang! Men kort som den er, er det dette som gjelder: nå kan nordlendinger sjøsamer møringer planlegge næring & framtid for mange år framover - & antageligvis lengre enn det ;) Finnes det noen bedre grunn til overstadig herlig feiring? Nix! Gratulerer dere nydelige mennesker langs kysten!

mandag 4. april 2011

Ett dilemma mindre!

Utklippet fra Adressavisen torsdag 31.3.11 til venstre, som dere sikkert klarer å gjøre lesbart ved hjelp av ett eller annet "forstørrelsesglass" er en gladmelding for alle som både er engasjert i Palestinaproblematikken & offentlig transport - ikke minst den skinnegående - ikke minst for de av oss som bor i Trondheim. For her har en stadig mer skrantende Graakallbane vært i lomma på det franske selskapet Alstom/Connex/Veolia, ukjært barn har mange navn. Hva dette dreier seg om? Jeg gir ordet til irske palestinavenner, som i fjor vant en viktig seier i Dublin: & nøyaktig den samme problemstilligen har vært gjeldende f.eks. i Trondheim. Hvor man av forståelige grunner har listet seg rundt problemet som katta rundt den varme grøten: det var "yrkesdemonstrantene" som i sin tid berget restene av den nedleggingstruede trikken i Tr.heim, som så blei til "Gråkallbanen" som så blei kjøpt opp av Veolia for en slikk & ingenting!

Det ble nesten holdt et møte om dette i Trondheim for et par år siden, her er utskrift av løpeseddelen som blei laga:


Kjære Palestinavenner i Trondheim!

Jeg vil be dere komme til cafe 9 muser onsdag 10.juni, kl 19:00.

Da vil Palestinakomiteen i Trondheim avholde et møte med tittel: "Veolia vekk fra Trondheim!"


Hovedinnleder blir arkitekt Øystein Grønning, som er ekspert på Veolia-tematikken.

Deretter vil møtet vil fokusere på følgende 3 punkter:
1) Anbudsrunden på busstilbudet i Trondheim, som ble lagt ut 30.april & som har frist 30.august.

2) Veolias andel av søppeltømmingen i Trondheim.
3) Veolias eierskap av Graakallbanen (GB).

Til punkt 1:
Dette er det akutt aktuelle! Jeg regner med minst ett vektig innlegg fra LO i Trondheim &: her kan vi hindre Veolia i forkant!

Til punkt 2:
Dette er det "enkleste": a) Veolia har kompromittert seg som forurenser i denne sammenhengen & b) Rekommunalisering av all renovasjon var en av LOs hovedparoler i årets 1.maitog & bør være "innen rekkevidde" med det nåværende politiske regimet i Trondheim.

Til punkt 3:

Det mest betente & det mest kompliserte. Ikke minst fordi Trondheim kommune nå langt på vei er bankerott, vil det nødvendige kravet om tilbakekjøp av GB sitte "et stykke inne". I tillegg venter nødvendige vedlikeholdsutgifter for banelegeme osv. på mellom 60 & 90 millioner kr, alt ettersom det er kommunens eller GB's konsulenter som regner på det. Mitt foreløpige forslag til hvordan man bør gripe dette an er: Kommunen har gitt seg selv ett år til å utrede /samordne den kommende bybaneplanleggingen med opprettholdelsen av GB. Da bør vi Palestinavenner ha såpass is i magen at vi gir kommunen dette året til også å finne ut hvordan de kan ta tilbake eierskapet /kontrollen av GB, før vi starter en boikott av noe mange av oss, ikke minst undertegnede som var med på å redde Graakallbanen i sin tid ved direkte aksjon, har et sterkt forhold til.

Spre budskapet om møtet til alle kontakter dere har!

Knut Erik Strand, ansvarlig for Veolia-møtet.

ps: For hva handler dette om? Fordrivelse! At palestinerne i området som kalles Israel/Vestbredden/Gaza har blitt & blir fordrevet fra sine hjem & dette møtet vil handle om hvordan Veolia hjelper apartheidstaten Israel med dette i & rundt Jerusalem ved å bygge en bybane som vil lette kommunikasjonen mellom de ulovlige bosettingene & gjøre det enda vanskeligere for palestinerne! ds.

Møtet blei avlyst i 12. time, delvis fordi hovedinnleder måtte melde avbud i 12.time men også fordi en relativt pålitelig nyhetskilde fortalte at Veolia hadde trukket seg fra Jerusalem-bybaneprosjektet. Det viste seg seinere at dette var en sannhet med så mange modifikasjoner at ... men ble det endelige halmstrået for å avlyse møtet, så slapp man å ta stilling til den betente problematikken.

Men nå, endelig: er bare søpla renovasjonen igjen av Veolia i Norge, takket være driftige norske forretningsfolk som har kjøpt transportdelen for en ikke spesifisert sum! De skulle bare ant hvilken bør de har løftet fra skuldrene til oss som er engasjert i altfor mye på en gang! Som deretter med god samvittighet f.eks. kan kreve trikken bevart & utbygd i Trondheim!